Nej, afbestillingsforsikringen dækker kun personer, som i forvejen er omfattet af din forsikring.
Personer, som ikke er omfattet af din forsikring, skal selv købe en afbestillingsforsikring for rejsen.
Omvendt vil din forsikring dække dig selv, selvom du har fået rejsen i gave.
Ja, hvis du med sikkerhed ved, at du ikke kan rejse, skal du selv afbestille rejsen.
Når du afbestiller rejsen, skal du spørge, hvad du kan få betalt tilbage.
Er det flybilletter, skal du altid spørge til refusion af skatter og afgifter.
Det er et krav, at der har været lægekontakt inden afrejse, da årsagen til afbestilling skal kunne dokumenteres. Du skal dog kun få en lægeattest, hvis vi beder om det.
Vi betaler ikke for lægeattester, som vi ikke har bedt om.
Du kan få dækket de udgifter, du allerede har betalt, og som du ikke kan få tilbage fra rejsearrangøren.
Det kan være udgifter til transport, feriebolig, visum og turistmæssige aktiviteter, fx liftkort, koncerter eller fodboldkampe.
Afbestillingsforsikringen dækker ikke udgifter eller tab i forbindelse med konkurs.
Du kan læse om dine rettigheder hos Forbruger Europa.
Er du i tvivl, om du er rask nok til at rejse, kan du få vurderet, om din rejseforsikring dækker dig på rejsen.
Det gælder fx, hvis du har en kronisk eller bestående sygdom, eller du inden for de sidste to måneder har været i kontakt med læge, hospital eller anden behandler i forbindelse med sygdom, eller fordi du er kommet til skade.