
Hvis dit hjem er blevet ramt af stormen, er det vigtigt at handle hurtigt og ansvarligt.
Her får du vejledning til, hvad du skal gøre i de forskellige situationer – og hvordan du anmelder skaden. Du finder også gode råd til, hvordan du kan begrænse skadernes omfang og forhindre, at skader på bygninger, indbo eller omgivelser udvikler sig.
Vi guider dig – fra begrænsning af skader til dokumentation og anmeldelse – så du kommer bedst muligt videre.


Efter en storm er det vigtigt hurtigt at tjekke huset og omgivelserne for skader, da tidlig opdagelse gør det lettere at forebygge følgeskader.
Gå en tur rundt om huset og se efter skader på tag, vinduer og andre bygningsdele. Undersøg også træer og beplantning – er der grene, der skal fjernes, eller træer, der er i fare for at vælte i næste storm?
Kig desuden på taget og loftet: Er der løse tagsten, tegn på vandskader eller huller, hvor der er trængt vand ind?

For at forsikringen kan dække, skal der være tale om en vindhastighed på 7,2 m/s eller mere. På Forsikringsvejret.dk kan du se, om der har været storm i dit område. Stormskader er omfattet af husforsikringen, ligesom fx brand. Stormskader kan være tagsten der er blæst af, ruder der er suget ud eller skader på huset på grund af flyvende genstande eller væltede træer.
I en tid med flere og mere kraftige storme og regnmængder, er det vigtigt, at du har de rigtige dækninger på din husforsikring. Med tilvalget Udvidet vandskade til din husforsikring kan du bl.a. få dækket skader, hvis det regner ind gennem utætheder i taget, hvis fygesne smelter på loftet, eller hvis opstigende grund- og kloakvand giver skader inde i beboelsesbygningen.
For at vi kan behandle din sag hurtigt skal vi bruge:
Du kan nemt anmelde din stormskade online via Min Side.
Vi anbefaler, at du anmelder skaden så hurtigt som muligt og gerne med billeder og en kort beskrivelse af, hvad der er sket.
Du skal hurtigst muligt anmelde skaden på Min Side via vores online-formular.
Som udgangspunkt skal vi have mulighed for at vurdere skaden, før den bliver repareret. Hvis skaden er dækket af forsikringen, kan vi sende en håndværker ud og udbedre skaden for dig.
Hvis der er tale om en mindre skade fx en tagsten, der er blæst af, eller et par glas i drivhuset, må du gerne selv få skaden repareret, inden vi har haft mulighed for at besigtige den.
Du skal dog være opmærksom på, at du selv kan komme til at betale for reparationen eller dele af reparationen, hvis skaden eller dele af skaden ikke er dækket af forsikringen.
Dokumentér skaden godt
For at vi kan vurdere, om skaden er dækket, har vi brug for:
Får du skaden repareret af en håndværker
Hvis du har fået repareret skaden af en håndværker, skal du sende et udspecificeret fast tilbud, der indeholder følgende oplysninger:
Bemærk, det indsendte tilbud er ikke en garanti for, at skaden er dækket af forsikringen.
Reparerer du selv skaden
Hvis du selv reparerer skaden, så godtgør vi rimelige udgifter til at udbedre skaden med 120 kr. pr. time og udgiften til materialer.
Har du en igangværende stormskade, kan du logge på Scalepoint-portalen via linket i den e-mail, du har modtaget fra os. Du logger på med den kode, du har fået på sms. Dér kan du få et detaljeret overblik over sagen og kontakte os direkte, hvis du har spørgsmål til din sag.
Hvis du vil have et overblik over dine tidligere skader, kan du logge på Min Side.