Passer dine forsikringer til dig?

I takt med at dit liv ændrer sig, ændrer dit behov for forsikringer sig også. Har du arvet eller købt dyre ting til hjemmet? Skal du fx flytte? Har du skiftet job, eller er du gået på pension? Har du fået et barn? Er du blevet gift? Er du blevet skilt? Har du mistet din samlever?  

Nedenfor kan du få svar på, hvad du fx skal være opmærksom på i forhold til dine forsikringer, hvis din livssituation ændrer sig.

Uanset, hvor du er i livet, anbefaler vi, at du mindst en gang om året gennemgår dine forsikringer. Log på Min Side med dit NemID og se, om dine forsikringer passer til dit liv.  


Har dit liv ændret sig?

Har du skiftet job, mistet dit job, eller er du gået på pension?

Hvis du skifter job, mister dit job eller går på pension, kan det have betydning for dine forsikringer.

Har du en ulykkesforsikring hos os, skal din beskæftigelse på policen ændres. Det kan vi hjælpe dig med, hvis du ringer til os. En ny jobsituation kan have betydning for prisen på din ulykkesforsikring. 

Har du fået et barn?

Vi får ikke automatisk besked, når du får børn. Derfor skal du selv kontakte os, hvis barnet skal have en ulykkes- eller sundhedsforsikring. 

Du kan beregne en pris på ulykkesforsikring her. 

Du kan købe en sundhedsforsikring til dit barn ved at ringe til os på 78 75 89 53. 

Indbo- og rejseforsikring 

Din indbo- og rejseforsikring er husstandsforsikringer, som dækker hele husstanden, herunder børn. 

Er barnet ikke en del af husstanden, omfatter indbo- og rejseforsikringen udeboende børn under 21 år, der ikke er gift eller lever i fast parforhold eller har børn.  

Er du flyttet sammen med en?

Indbo- og rejseforsikring 

Din indbo- og rejseforsikring er en husstandsforsikring, som dækker hele husstanden, også selvom navnet på din ægtefælle/samlever ikke står på forsikringspolicen, og også selv om din ægtefælle/samlever ikke kan blive medlem hos os.

Ovenstående gælder også for din bofælle, hvis bofællesskabet kun består af dig selv og en bofælle. 

Det er vigtigt, at den sum, I har forsikret jeres indbo for, svarer til den faktiske værdi af jeres indbo. 

Hvis jeres forsikringssum er sat for lavt, betyder det, at I har betalt forkert pris for forsikringen. Erstatningen efter en skade vil derfor kunne nedsættes - også selv om skaden kun har ramt en del af jeres ting. 

Når I skal vurdere, hvor meget I skal forsikre jeres indbo for, skal I tage udgangspunkt i, hvad det vil koste at erstatte alle de ting, I har i jeres bolig, hvis den fx brænder. 

Hvis din ægtefælle/samlever ønsker tilbud på andre forsikringer, fx ulykkesforsikring eller bilforsikring, så kontakt os, så sørger vi for at finde den bedst mulige løsning til jer. 

Vi kan ikke tilbyde andre forsikringer til din bofælle, hvis ikke din bofælle er selvstændigt medlemsberettiget hos os. 

Er du blevet skilt eller flyttet fra en?

Der er mange praktiske ting at holde rede på i forbindelse med en skilsmisse. Herunder har vi samlet de vigtigste oplysninger, der vedrører jeres forsikringer. Det kan være, at I får brug for at købe nye forsikringer.

Har I brug for at justere jeres nuværende forsikringer, så de passer til ændrede behov, vil I høre, om prisen på forsikringen ændrer sig, fordi I flytter til et andet postnummer - eller har I spørgsmål til noget helt andet, er I altid velkomne til at kontakte os, så vil vi hjælpe jer bedst muligt. 

Generelt om nuværende/fremtidige forsikringer og krav om medlemsberettigelse 

De forsikringer, der er oprettet i dit navn, fortsætter i dit navn og følger derfor dig. Det gælder også, hvis du får ny adresse. 

Din tidligere ægtefælle/samlever kan fortsætte med forsikringer han/hun selv har købt (oprettet i eget navn) eller købe nye forsikringer hos os. 

Indboforsikringen, inkl. evt. rejse- og afbestillingsforsikring  

Forsikringen følger den person, hvis navn forsikringen er oprettet i og omfatter dem, der deler folkeregister-adresse med denne person. 

Vær opmærksom på, at den indbosum, I har været dækket for, mens I boede sammen, måske skal ændres, når I flytter fra hinanden. Det kan også være, at der er brug for at ændre dækningerne på forsikringen.  

Den af jer, hvis navn forsikringen ikke er oprettet i, har derfor brug for ny indboforsikring og evt. rejse- og afbestillingsforsikring i sit eget navn. 

For at kunne oprette en indboforsikring samt rejse- og afbestillingsforsikring skal din tidligere ægtefælle/samlever selv henvende sig til os.   

Ulykkesforsikringen  

Vær opmærksom på, at du kan have en forsikring på din tidligere ægtefælle/samlever oprettet i dit navn.  

Ønsker din tidligere ægtefælle/samlever en ulykkesforsikring i sit eget navn, skal han/hun selv kontakte os.  

Bilforsikringen  

Forsikringen følger den, hvis navn forsikringen er oprettet i, dvs. den, der er registreret som primær bruger på registreringsattesten hos SKAT.

Ved en skilsmisse kan det betyde, at bilen skal omregistreres. Det afhænger af, hvem af jer, der fremover skal bruge bilen. 

Hvis bilen skal følge din tidligere ægtefælle/samlever, og den hidtil har været forsikret i dit navn, skal han/hun selv henvende sig til SKAT.   

Husforsikringen  

I skal være opmærksomme på, hvis navn forsikringen skal stå i fremover.  

Hundeforsikringen  

Forsikringen følger den person, hvis navn forsikringen er oprettet i. Det betyder, at den af jer, som skal have hunden hos sig, skal være ejer af forsikringen. 

Er det ikke tilfældet på nuværende tidspunkt, skal den, der overtager hunden, kontakte os for at få tilbud på en ny forsikring. Vi kan nemlig ikke flytte forsikringen fra tidligere ejer af forsikringen til ny ejer af forsikringen. 

Forsikringernes betaling, opgørelser af fælles konti og af PBS 

Det er vigtigt, at I afmelder alle PBS-aftaler, som hidtil har været betalt fra fælles konto/konti eller fra en anden konto end den, der skal betales fra fremover. Det gør I via jeres bank. 

Vær opmærksom på, at en eventuel tilbagebetaling af prisen for din forsikring bliver overført til den NemKonto, som tilhører ejeren af forsikringen. I skal selv udrede jeres eventuelle økonomiske mellemværende i den forbindelse.

Er dit barn flyttet hjemmefra?

Indbo- og rejseforsikring 

Din indbo- og rejseforsikring omfatter udeboende børn under 21 år, der ikke er gift eller lever i fast parforhold eller har børn. 

Vi er et medlemsselskab og for at kunne oprette forsikringer hos os, er det derfor en forudsætning, at dit barn selvstændigt kan blive medlem. 

I kan læse mere om mulighederne for medlemskab her 

Dit barn skal selv kontakte os, hvis han/hun er interesseret i et tilbud på en ny forsikring. 

Har du arvet eller købt nyt indbo?

Der kan ske ændringer i dit liv, derfor skal du måske revurdere forsikringssummen indimellem. Du har måske købt eller arvet dyre smykker eller møbler, eller dine børn, som havde dyre computere, tøj mv. er flyttet hjemmefra. Måske er der andet, der gør, at du skal sætte forsikringssummen op eller ned. 

Har du mistet din ægtefælle/samlever?

Midt i sorgen over at miste en ægtefælle/samlever er der mange praktiske ting at holde styr på. Vi vil meget gerne hjælpe dig med jeres forsikringer, og i denne situation vil vi gerne i kontakt med dig hurtigst muligt.

Ring til os på 33 48 55 56, eller skriv til srbackoffice@lb.dk, så ringer vi dig op.

Vi sidder klar til at hjælpe dig bedst muligt.

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor mangler der forsikringer på Min Side?

Der kan være flere årsager til, at der er forsikringer, som du ikke kan se:

  • Hvis der er købt private forsikringer i din ægtefælles/samlevers navn. Hvis du skal kunne se forsikringer købt i din ægtefælles/samlevers navn, skal han/hun logge på, eller du skal have en fuldmagt, som I kan finde på Min Side
  • Hvis du har ændret en forsikring, men ændringen ikke er startet endnu
  • Hvis du har købt erhvervsforsikringer, kan du ikke se dem på Min Side. Du kan kun se dine private forsikringer på Min Side.

Hvad er den generelle prisudvikling på baggrund af indekset fra Danmarks Statistik?

Prisen på din forsikring følger den generelle prisudvikling. Derfor regulerer vi hvert år din pris efter et indeks fastsat af Danmarks Statistik. I år er stigningen på 2,11 %.

Kan jeg selv ændre mine forsikringer?

På Min Side kan du ændre:

  • Din e-mailadresse og dit telefonnummer.
  • Dækning og selvrisiko på din bilforsikring

Ønsker du at ændre dækninger eller summer, eller har du brug for helt nye forsikringer, skal du ringe til os, så hjælper vi dig.



Kan det betale sig at betale forsikringer helårligt?

Betaler du din forsikring månedligt, kvartårligt eller halvårligt, kan du med fordel skifte til helårlig betaling. Ved halvårlig, kvartlig og månedlig betaling betaler du et tillæg på hhv. 2%, 3% og 4%.

Hvordan tilmelder jeg til Betalingsservice?

Tilmelder du dine forsikringer Betalingsservice, slipper du for at betale opkrævningsgebyret på 30 kr., som er på indbetalingskortet. Med Betalingsservice betaler du kun 6 kr. pr. gang.

Du kan tilmelde din forsikring til Betalingsservice via din bank/netbank. 

Kontakt os

Skal vi hjælpe dig med den helt rigtige løsning til netop din livssituation? Eller har du spørgsmål til dit forsikringsoverblik? Vi hjælper dig på 33 48 59 02.