Vi deler dagligt personlige oplysninger online – når vi handler, kommunikerer, streamer og administrerer vores liv. Derfor er det vigtigere end nogensinde at beskytte sig mod digitale trusler.
Med din indboforsikring hos os har du fri adgang til Cyberhjælp. Her får du både konkrete råd til sikker online adfærd og akut hjælp, hvis du bliver udsat for digital svindel eller krænkelse.
Du kan altid ringe til Cyberhjælps døgnåbne hotline på 70 25 60 12, hvis du er det mindste i tvivl om svindel eller cyberkriminalitet. Det er vores samarbejdspartner Mehrwerk, der tager telefonen*.
Har du fx modtaget en sms, som du mistænker, kan være svindel, eller et opkald der virker lidt underligt, så ring og få et godt råd inden du går videre. Du behøver ikke at stå alene med tvivlen.
Kræver din sag digital oprydning eller dialog med websites, sociale medier eller kreditorer, kan du også få hjælp til det.
* Vi tilbyder Cyberhjælp i samarbejde med Mehrwerk. Ved opkald er det Mehrwerks persondatapolitik, der gælder.
Identitetstyveri - Cyberkriminelle misbruger dine oplysninger til at optage lån, hæve dine penge eller bruge dit navn eller profil til at chikanere dig eller andre.
Phishing og smishing - Cyberkriminelle sender falske mails (phishing) og sms’er (smishing) til dig for at franarre dig dine personlige oplysninger, fx dine MitID-oplysninger, ofte med troværdige firmaer som afsendere. Vær kritisk, hvis nogen beder om dine personlige oplysninger. Søg selv hjemmesiden frem og undgå falske links.
Online afpresning - Cyberkriminelle installerer en virus (ransomware), der krypterer dine filer og kræver penge for at åbne dem igen.
Misbrug af billeder - Når du deler billeder på sociale medier, kan du miste kontrollen over dem. Tænk over, hvem der får adgang til dine billeder, inden du deler, og hvem der kan finde på at videresende.